Nike
Nike är utan tvekan det mest kända sneakermärket i världen, baserat på deras olika lanseringar av de mest exklusiva, hypade och ikoniska sneakerlinjerna. Till exempel är deras ikoniska Air Jordan-märke det mest eftertraktade märket hittills, och särskilt Air Jordan 1-serien är den mest anmärkningsvärda.
Nike Dunk
Dessutom har deras Dunk-serie genererat enorm publicitet på global nivå, vilket delvis kan härledas till dess direkta koppling till skaterkulturen. Det färgglada universumet och effekten av ett begränsat antal har fungerat som ett sätt att locka många sneakerheads till serien.
Rätt kompetens
Nike har varit duktiga på att lansera sneakers i begränsad upplaga runt olika helgdagar och säsonger, inklusive en igenkännbar Air Force 1-modell under namnet Valentines Day. Dessutom har Jordan-märket experimenterat med alternativa material, andra än läder, med stor framgång, vilket återspeglas i Carbon Fiber-utgåvan som är konstruerad av kolfiber.
Nike är en stor framgång
Nike har skapat den ena framgångsrika serien efter den andra, åtminstone när det gäller sneakers i begränsad upplaga, och den har hittat sin väg till alla sneakerheads världen över. Det är svårt att säga om det beror på komforten, deras riktade marknadsföringsstrategi eller något helt annat. En sak är dock säker: Nike har blivit den sneaker som de allra flesta sneakerentusiaster väljer.
Början för Nike
Nike har sedan starten varit en pionjär inom sportkläder. Märket utvecklade först skor som var andningsbara, hållbara och lätta och på så sätt kompletterade sportvärlden. Nike slog sig samman med Michael Jordan 1984 och resten är historia. Eller är det så? Absolut inte, Nike är som bäst någonsin.
Jordan Brand
Air Jordan-serien har blivit en symbol för idrottsliga prestationer, medan en annan klassiker, Air Max-serien, är känd för sin revolutionerande design. Jordans är en av de hetaste sakerna inom sneakers än idag och har alltid varit något i en egen liga. Vill du se hela utbudet av den ikoniska Jordan 1?
Historien om Nike
Nike grundades 1964 som Blue Ribbon Sports av William H. "Bill" Bowerman och Phil Knight, som båda var 23 år gamla. De två männen hade ursprungligen för avsikt att använda namnet Nike, en akronym för seger, men bestämde sig senare för Swoosh, som fortfarande är varumärkets logotyp.
Nike sålde ursprungligen sina skor till universitet och andra företagskunder. Men 1974 började företaget sälja sina produkter till allmänheten, vilket så småningom ledde till företagets ikoniska relation med Michael Jordan.
Vill du veta vad mer du kan förvänta dig på vår webbplats?