Adidas

Olika artiklar från adidas

Adidas har under de senaste åren försökt slåss mot Nike på marknaden för sneakers i begränsad upplaga, trots Nikes starka ställning på just denna marknad. Särskilt Yeezy-serien, oavsett om det är Yeezy Boost... Læs mere

Olika artiklar från adidas

Adidas har under de senaste åren försökt slåss mot Nike på marknaden för sneakers i begränsad upplaga, trots Nikes starka ställning på just denna marknad. Särskilt Yeezy-serien, oavsett om det är Yeezy Boost 350, Yeezy Slides eller Yeezy Foamrunners, har varit en del av deras kreativa försök att ta fram den ultimata sneakern i begränsad upplaga. Men det finns mer i Adidas varumärke än bara samarbetet med den populära rapparen Kanye West, till exempel samarbetade Adidas med South Park, den animerade, provocerande och ibland propagandistiska tecknade serien, i samband med 4/20. Detta resulterade i en upprörande detaljerad begränsad sneaker på en Adidas Superstar-modell, som innehöll en livlig handduk från serien kallad Towelie. Den här modellen släpptes under namnet Adidas Campus 80's "South Park Towelie" och hade på spetsdelen samma ögon som handduken Towelie från TV-serien. Ögonen var helt vita, men när de utsattes för solen ändrades färgen till rött. Dessutom har materialet i den unika sneakern konstruerats i ett handduksliknande tyg för att öka Towelie-karaktärens synlighet.

Adidas har också haft andra sätt att ta fram en exklusiv och begränsad sneaker i samarbete med andra märken, men också genom att samarbeta med stora influencers. Här illustrerar samarbetet med Sean Wothersoon i hög grad hur otroligt bra ett sådant samarbete kan bli. Tillsammans skapade de Adidas Superstar x Sean Wotherspoon "Superearth" sneaker med olika färgglada broderier på sidorna av den exklusiva sneakern, med lösa trådar hängande från varje broderi. Den begränsade upplagan av sneakern såldes ut mycket snabbt, men måste antas att den inte har samma hype som Nike x Sean Wotherspoon-samarbetet, åtminstone om man mäter den efter återförsäljningspris och exklusivitet, vilket gör den mycket prisvärd.

År 2021 samarbetade de med det japanska märket Bape, som gjorde en Superstar-modell i kamouflageversion kallad Adidas Superstar Bape ABC "Camo Green". Den här modellen var mycket eftertraktad och var troligen den högsta kvalitet som någonsin setts från Adidas, till och med lådan var tillverkad i ett metallliknande material. Ett bra bud på ett par bra sommarsneakers. Læs mere om Street Bill

Adidas Originals - det ikoniska varumärkets visuella identitet i ett nötskal

Med en historia som går tillbaka till början av 1900-talet har Adidas ett rikt arv och en lika mångsidig uppsättning karaktärer. Från ränderna i den ikoniska tre-streckiga logotypen till nickarna till varumärkets förflutna i dess

adidas Originals-serien är detta det ikoniska varumärkets visuella identitet i ett nötskal.

I sina tidiga dagar grundades Adidas av det tyska företaget Gebrüder Dassler i juni 1924. Sportklädesmärket inspirerades av en gemensam nämnare: de föddes alla i den lilla byn Herzogenaurach i Tyskland, bara 30 km från varandra.

I juni 1924 grundade bröderna Gebrüder Dassler, som ägde en skofabrik i Herzogenaurach, Tyskland, sitt eget företag och döpte det efter sin hemstad. Inom två år hade de börjat tillverka skor med gummisulor och stickade överdelar och döpt om sitt företag till Adidas. Namnet var inspirerat av den grekiska segergudinnan Adonis.

Det tidigaste Adidas-exemplaret vi har är från 1924 och har de tre ränderna på vit bakgrund som har kommit att förknippas med varumärket.

Logotypen introducerades först på företagets första träningsskor, Adidas Rose-Hardt. Designen är baserad på rosen, som är en vanlig reklamsymbol i Tyskland. De blå bokstäverna och Roselogotypen är tänkta att frammana företagets blå krage ursprung.

De tre ränderna

De tre ränderna är de kontaktpunkter som bäst representerar varumärket. I likhet med Rose-designen har ränderna blivit synonymt med Adidas.

De tre ränderna har också blivit ett kännetecken för varumärket i dess olika former. De två första ränderna på Adidas logotyp är vita och den tredje randen har en annan färg. I takt med att företaget växte och utvecklades förändrades också färgen på den tredje remsan, från vit till röd, orange och gul.

Gustav Rose-perioden

I mitten av 1930-talet blev Adolf Dassler indragen i en tvist med sin bror Rudolf om royalties. Efter Rudolfs död 1931 fortsatte Adolf att driva skofabriken i Herzogenaurach under namnet Adidas, medan Rudolfs arvingar stämde honom för varumärkesintrång.

År 1937 såldes företaget till det amerikanska företaget The United States Rubber Company (USR), som döpte om företaget till Adidas AG. Adidas AG utsåg sedan den nederländske fotbollstränaren och idrottsadministratören Rudolf "Rudi" Wieers till ny VD.

Wieers var mycket engagerad i det nederländska landslaget och införde många nya träningsmetoder. En av dessa var den revolutionerande Dassler Tue

Læs mindre